بسم الله الرحمن الرحيم   السلام عليكم ورحمة الله وبركا ته   أهلا وسهلا  ومرحبا بكم الى  دستيناسي أبدي
CAIRO

SELANGOR

ULAMA AMILIN
RUUHUL JADID

ALLAHUAKHBAR!!!

ALLAHUAKHBAR!!!

ALLAHUAKHBAR!!!

KHAIBAR! KHAIBAR! YA YAHUD!

JAISYU MUHAMMAD!

SAWFA YAHUD! BIRRUH! BIDDAM!

NAFDIKKA YA ALLAH!


UNDI PANDANGAN

Pandangan Anda Terhadap Blog Ini
Perlu Diperbaiki
Membosankan
Menarik
Tidak Lawah
Amat Menarik
  
Terima Kasih Daun Keladi
RUANG PESANAN

Terima Kasih Daun Keladi
ALUNAN AL-QURAN

 
LAGU KU
Relaks Minda


Want one? Go to www.geocities.com/testiflash

UNDIAN MUHASABAH

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Azharian's Topsite

Ukhwah.com :: Top Blog

Malaysian Muslim Blogs

Ruang Lamunan Musafir
Friday, February 23, 2007

Mencari Cahaya 1

Suara mak beberapa minggu yang lalu masih lagi terngiang-ngiang di telinga ku :
" Mal ! ko bile nak balik ? ". Persoalan yang masih belum pasti jawabannya. Tiga tahun hampir berlalu. Sedar tak sedar panggilan pulang ke tanah air semakin terase. Pertanyaan demi pertanyaan bermain di bibir rakan-rakan :" Bile ko nak balik Malaysia ?, ko nak balik bulan berape ? ". Dah maaruf dah soalan-soalan seperti ini dikalangan warga Malaysia yang berada di luar negara. Baik yang menuntut ilmu mahupun yang mencari rezeki di negara orang. Namun bukan persoalan itu yang ingin ku timbulkan akan tetapi jawapan kepada persoalan itulah yang sedang aku fikirkan.

Terlalu banyak perkara yang bermain di fikiran ku. Lebih kurang beberapa hari dah nak masuk bulan Mac dan lebih kurang beberapa bulan lagi imtihan syahadah kan ku hadapi. Satu tempoh yang amat genting bagi aku dan orang yang seperti aku. Sedang sebuk aku memikirkan hal imtihan datang pula satu benda yang berhajat kepada suatu pemikiran dan berkehendakkan kepada satu keputusan. Tapi aku tak heran sangatlah, sebab aku rasa perkara macam ni semua perkara biasa. Cumanya, kadang-kadang menjadi beban dekat aku dengan bertimbun-timbumnya masalah yang menimpa. Di sini perlunya ada kekuatan dalam dan luaran.

Beberapa hari ni, aku banyak berehat sikit. Dulu-dulu pun sama je. Cuma istilah tu diubah biar sedap bunyinya. Hari ni, timbul pulak rasa semangat nak buat perkara yang paling aku minat iaitu berkarya. Nampak janggal je bunyinya. Gaya macam seniman jalanan. Oh ! tidak sama sekali. Sebenarnya semangat aku berkobar-kobar ni pun sebab memang tabiat aku suka duduk sorang-sorang mengelamun panjang. Daripada aku duduk diam je, baik aku terjemahkan lamunan aku tu kepada bentuk bacaan yang boleh dikongsi bersama. Ok! berbalik pada topik asal yang aku timbulkan. Sebenarnya bukan saje jawapan kepada persoalan saje yang perlu aku fikirkan tapi persoalan kepada persoalan itu juga perlu aku timbulkan.

1- Nak balik dalam bulan September ni...kalo tak pun, mungkin hujung tahun ni.
( jawapan kepada persoalan :" Mal !, ko bila nak balik ?".

2- Nak balik dah bersedia ke ?...
(persoalan kepada soalan :" Mal !, ko bile nak balik ?") .

extra :
3- Mmm...aaaa...ntahlah...
(jawapan kepada persoalan kepada soalan) .

So, macam mane ? bukan aku saje kene fikir, tapi kita semua ?. Jadi ambil nafas sekejap, duduk sorang-sorang, luangkan sedikit masa untuk kita memikirkan jawapannya, dan ianya akan kita terjemahkan kepada suatu keputusan seterusnya diikuti dengan tindakan. Aku pun dah kehilangan punca untuk berkarya, jadi aku mengajak kepada kita sama-sama mencari mencari cahaya....Selamat berpikir, jumpa lagi di episod yang seterusnya.
posted by Destinasi Abadi ' 07 @ 1:34 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
BIODATA KU


Destinasi Abadi ' 07
Sepang, Selangor, Malaysia
"Projek Islah Tanpa Henti"
Lihat Butiran Sepenuhnya

WAKTU SOLAT
LAMAN MUSLIMIN
LAMAN MUSLIMAT
LAMAN PENULIS
LAMAN POPULAR
UNDI PANDANGAN

Adakah Anda Bersetuju Dengan Islam Hadhari ?
Setuju
Kurang Setuju
Tidak setuju
Bida'ah
  
Terima Kasih Daun Keladi
ARTIKEL
ARKIB
ANGKA PENGUNJUNG


Profile Hit Counter
Free MySpace Page Counter provided by ModMyProfile.com

SEMAK DAFTAR PEMILIH
DITAJA OLEH

Free Blogger Templates

BLOGGER

var message="Ingatlah Allah selalu... "; function click(e) { if (document.all) { if (event.button==2||event.button==3) { alert(message); return false; } } if (document.layers) { if (e.which == 3) { alert(message); return false; } } } if (document.layers) { document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN); } document.onmousedown=click; // -->