Buat ape nak ikut dia ? Kenapa nak sokong si pulan ? Kenapa pilih si pulan ? Begitulah soalan yang biasa di utarakan kepada kita. Apa kaitan soalan tersebut dengan warkah yang hendak saya tampilkan ? Ia, memang ade kaitannya. Senario alam telah membuktikan kepada kita bahawa manusia itu memerlukan pembimbing, pemimpin, penunjuk jalan dan yang seumpama dengannya. Namun begitu, senario yang telah berlaku sejak berabad yang lalu sehinggalah ke hari ini juga telah memaparkan kepada kita bahawa telah berlaku kekucar kaciran di dalam kehidupan seseorang, masyarakat ataupun sesebuah negara akibat tersilap membuat pilihan, memberikan ketaatan dan sokongan. Sejarah telah membuktikan kepada kita. Perkara ini perlulah diambil berat bagi setiap manusia tidak kira agama mahupun bangsa. Kita tidak kesah sekiranya orang kafir memberikan ketaatan dan menyokong pimpinan yang zalim, ahli maksiat dan sebagainya. Akan tetapi kita kisah jika orang Islam sendiri memilih orang yang dijadikan ikutan, pimpinan itu adalah orang yang zalim, ahli maksiat, menolak Islam dan yang seumpama dengannya. Inilah yang menyedihkan kita. Dan akhirnya kita boleh lihat bagaimana masyarakat tersebut berada di dalam suasana kehidupan yang banyak lari dari norma-norma Islam. Arakian, senario yang berlaku pada hari ini perlulah dibendung dengan segera sebelum perkara tersebut menjadi lebih parah. Maka perlunya di sana satu kaedah bagi kita untuk mengatasi kebobrokan yang sedang berlaku di segenap pelusuk alam ini baik di Malaysia khususnya mahupun di negara-negara Islam yang lain umumnya. Jadi, ulama' telah menyediakan satu formula ataupun konsep kepada kita iaitu ilmu yang di beri nama Al-wala' Wa Al-Bara'. Inilah ilmu yang ingin saya paparkan untuk kita fahami bersama agar kehidupan kita berada di dalam keadaan yang lebih sejahtera. Apa yang ingin saya paparkan ini adalah berdasarkan pembentangan slideshow oleh Ustaz Mohd Asri Daud di dalam satu program kepimpinan yang dianjurkan oleh Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) di dewan Soleh Abdullah Kamil Universiti al-Azhar, Kaherah, Mesir pada 17 Februari yang lalu.
Konsep Al-wala' Wa Al-bara'
Pengertian Wala' : Meletakkan kecintaan yang sebenar serta kesetian dan penghormatan yang tinggi kepada pimpinan yang disertakan dengan sokongan dan bantuan sama ada berbentuk zahir ataupun tidak.
Pengertian Bara' : Tidak meletakkan kecintaan yang sebenar serta kesetiaan dan penghormatan yang tinggi kepada kepimpinan seterusnya membenci dan menamatkan sokongan serta segala bentuk bantuan. Ulama' juge telah memberi pengertian Bara' ini kepada satu kalimah yang memberi maksud menjauhkan dan menamatkan.
Wala' kepada siapa ?
Maksudnya : Sesungguhnya penolong kamu hanyalah Allah, Rasul-Nya, dan orang-orang yang beriman, yang mendirikan solat dan menunaikan zakat, seraya mereka tunduk kepad Allah (55) . Dan barangsiapa mengambil Allah, Rasul-Nya dan orang-orang beriman menjadi penolongnya, maka sesungguhnya pengikut agama Allah itulah yang pasti menang (56) .Surah al-Maidah ayat 55-56.
Kewajipan memberi Wala' kepada pemimpin
Maksudnya : Hai orang-orang beriman ! taatilah Allah dan taatilah Rasul dan ulil amri diantara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah( al-Quran ) dan Rasul ( sunnahnya ), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utaman bagimu dan lebih baik akibatnya (59). Surah an-Nisa' ayat 59.
Susunan Wala' mengikut tertibnya
1- Allah 2- Rasul 3- Orang-orang yang beriman ( individu atau pemimpin ) iaitu : a- orang-orang yang sembahyang b- orang-orang yang membayar zakat c- orang-orang yang patuh kepada Allah.
Susunan Bara' mengikut tetibnya
1- Syaitan 2- Kafir ( secara umumnya dan khususnya orang kafir yang memusuhi Islam ) 3- Fasiq Wala' mengikut kaedah kulliyyah al-khomsah
1- Agama 2- Diri 3- Akal 4- Maruah 5- Harta
Kaedah menentukan siapa yang berhak diberi Wala' baik kepada individu, pemimpin, pertubuhan dan yang seumpama dengannya
1- Taat kepada Allah dan Rasul. 2- Mempunyai hubungan yang padu dengan Islam iaitu menjalankan amanah, beramal soleh dll. 3- Jelas matlamat dakwah 4- Bertujuan untuk menjaga maslahah sejagat atau umum.
Kaedah menentukan siapa yang tidak berhak diberi Wala' ( Bara' ) baik kepada individu, pemimpin, pertubuhan dan yang seumpama dengannya.
1- Melakukan kemungkaran iaitu zalim, melakukan maksiat dan yang seumpama dengannya. 2- Menyeleweng dan memutarbelitkan Islam. 3- Berdakwah hanya untuk kepentingan tertentu sahaja. 4- Memecah belahkan manusia.
Kaitan Wala' dan taat di dalam sesebuah organisasi, pertubuhan atau yang seumpama dengannya ialah taat merupakan satu cabang kecil di bawah Wala'.
Rukun sesbuah organisasi, pertubuhan atau yang seumpama dengannya
1- Pemimpin 2- Ahli 3- Matlamat 4- Ketaatan Organisasi adalah milik Allah dan dibawahnya barulah pemimpin, ahli, matlamat dan ketaatan
Hukum mengikut sesuatu arahan yang diberi oleh seseorang, pemimpin atau yang seumpama dengannya apabila dipaksa.
1- Harus mengikut arahan apabila orang Islam yang dipaksa tidak dapat mempertahankan diri. 2- Orang yang dipaksa mestilah memastikan orang yang memaksa mempunyai kuasa untuk melaksanakan siksaan. 3- Siksaan yang bakal diterima sekiranya tidak mengikut arahan adalah siksaan yang bersifat segera bukan tertangguh. 4- Orang yang dipaksa berkeyakinan akan disiksa sekiranya tidak mengikut arahan. 5- Orang yang dipaksa yakin bahawa hatinya tidak berganjak kepada Wala' yang sebenar. 6- Tidak memudharatkan orang Islam yang lain. 7- Siksaan yang akan diberikan sekiranya tidak mengikut arahan adalah siksaan yang tidak mampu dihadapi seperti dibakar, dibunuh dan yang seumpama dengannya. Wala' dan pertindanan.
1- Wajib mengutamakan arahan orang yang diberi Wala'. 2- Memastikan arahan yang diberikan. 3- Padankan arahan dengan petunjuk syara'.
Suasana di Malaysia, nak Wala' kepada siapa ?
Gerakan Islam-Gerakan maksiat-Orang Kafir-Parti A atau Parti B ?
Panduan analisis
1- Siapa anda ? # Saya adalah ahli ... dot dot dot. # Sebagai seorang ahli ... dot dot dot wajib ke atas saya untuk mentaati pimpinan. # Saya wajib taat pimpinan. 2- Orang yang hendak diberi Wala' mestilah orang yang menepati kaedah-kaedah yang telah disebutkan dan sekiranya menepati dengan kaedahnya maka wajib ke atas kita Wala' kepadanya jika tidak maka sebaliknya.
3- Ulama ada menjelaskan bahawa mesti Bara' apabila nasihat yang diberikan kepada pimpinan yang telah melakukan kemungkaran atau yang seumpama dengannya tidak mengendahkan nasihat dan teguran tersebut.
Maka dengan ini, perlulah kita memahami ilmu ini sebagai panduan bagi kita di dalam memberikan ketaatan kepada seseorang dan sebenarnya tidak cukup sekadar dengan apa yang telah saya paparkan ini, sebaiknya kita mempelajarinya secara khusus bersama orang yang arif mengenai ilmu ini. Moga dengan sedikit paparan ini kita dapat manfaatnya.
|